Witam, to przejdźmy od razu do rzeczy. Dużo czasu minęło zanim założyłem ten temat, ponieważ nie miałem jeszcze kierownicy w domu i nie mógłbym zrobić żadnych zdjęć wnętrza kierownicy. Ten temat jest powiązany z tym: http://mirley.firlej.org/enkoder_obrotowy?page=1#comment-22434 i oczywiście jest on także powodem założenia nowego tematu o modyfikacji od początku. Ok, więc posiadam tą myślę, że znaną, starą kierownice w wersji USB, nie ważne czy stara czy nowa, ważne, że działa FFB (siłowe sprzężenie zwrotne) które nie daje nie wiadomo jakich odczuć podczas jazdy, czasami może nawet oszukuje, ale jest dość silne i myślę że wystarczy na razie. Tak wygląda kierownica: ma ona 8 przycisków, z czego wszystkie wykorzystam do H-shiftera, którego zbudowałem rok temu. http://zapodaj.net/9e01fe60aa2a7.jpg.html Ok wszystko fajnie pięknie, ale nadal nie ma sprzęgła i konta obrotu kierownicy 900 stopni. Kierownica zbudowana jest na enkoderze optycznym (czy to ułatwi sprawę?) Myślę, że w tym przypadku pomogłoby przerobienie przełożenia kierownicy bo w końcu enkoder nie ma i tak żadnych ograniczeni obrotowych, ale zmieniając przełożenie chyba stanie się to samo co przy potencjometrze, (chociaż pewien nie jestem) a mianowicie kierownica będzie miała dużą dziurę podczas rozpoczęcia obrotu, czyli będziemy musieli pokręcić kawałeczek zanim enkoder wychwyci ruch? Zrobiłem mały eksperyment rozebrałem kierownicę i cały mechanizm (3 koła zębate) zostawiłem tylko silniczek, tak by dało się nim kręcić. Myślałem, że jak pokręcę lekko osią to będzie jakaś reakcja a tu lipa, w grze nawet nie drgnęło tylko dlaczego? Fakt że przełożenie ruchu obrotu kierownicy na ruch osi enkodera jest na tyle duży, że delikatny ruch kierownicą obraca tarczę enkodera o pół obrotu, czyli chyba potrzebne są większe obroty (szybszy impuls) by enkoder odczytał ruch. Nie wiem czy w tym przypadku bawić się w jakieś nie wiadomo jakie przeróbki, ponieważ nie wiedziałem, że w tej kierownicy drzemie enkoder optyczny. Co innego jak by był potencjometr było by chyba więcej zabawy. Sprzęgło: Co do sprzęgła planowałem zrobić układ który dawał by impulsy w zależności od położenia potencjometru, te impulsy były by wysyłane do zwykłego przycisku na klawiaturze, efekt coraz szybsze wciskanie z odpowiednią długością przytrzymania przycisku, czyli układ by musiał zmieniać częstotliwość i wypełnienie o kształcie prostokątnym, i gdy puszczamy pedał (potencjometr w pozycji minimum) układ nie może dawać żadnego sygnału, gdy pedał wciśnięty do oporu (potencjometr na maksa) układ może dawać bardzo wysoką częstotliwość lub ciągły sygnał. Nie wiem czy da się zbudować takie urządzenie z wykorzystaniem NE555 (wątpię), a w programowaniu jestem 0 Cała inspiracja przeróbki to te filmiki: https://www.youtube.com/watch?v=s085pd8aQhI Opisałem to wszystko by naświetlić dlaczego i poco, może to forum nie jest o modyfikacjach ale moim największym problemem będzie zbudowanie tego układu do sprzęgła. Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedzi i pomysły. :)
|
|||
Odp. Modyfikacja kierownicy
Jeśli kręcenie ta czarną tarczką w szczelinie transoptora nie daje efektów w symulatorze to poszukaj drugiego czujnika bo dość duża jest ta wtyczka jak na same przyciski.
Co do sprzęgła to chyba najłatwiejsze zadanie :D
Zainteresuj się w googlach tematem "przetwornik napięcie - częstotliwość" Popatrz na LM331. Podłączysz do niego potencjometr a on po drugiej stronie będzie generował zależną od napięcia częstotliwość. To podłączysz sobie do guzika :D
Jakbyś potrzebował jakąś inną charakterystykę to napisz dokładnie ile impulsów na sekunde przy wciśniętym sprzęgle a ile przy puszczonym. Program się napisze na jakiegoś Tinny z ADC. Jeśli masz go czym zaprogramować :D
Miłego dnia.
BARTek
Moja strona
Jeśli kręcenie ta czarną tarczką
Witam,
Zrobiłem eksperyment i zakleiłem kilka szczelin tego transoptora, myślałem, że jak tak zrobię to ruch kierownicy w grze będzie skakał czyli nie będzie płynnie się obracać a skokowo, a jest o dziwo gładko i robi pełen obrót w lewo i pełen w prawo. Poprzez zaklejenie tych szczelinek (4 są teraz a było 11) transoptor po prostu wolniej liczy impulsy co rozkłada się na obrót kierownicą :) Oto filmik: https://www.youtube.com/watch?v=IxOdnmeZa_E&feature=youtu.be
Co do tego sprzęgła to czy układ będzie generował częstotliwość ze stałą amplitudą? o kształcie prostokątnym?
Przy wciśniętym sprzęgle nie ma być najlepiej żadnych impulsów tylko ciągły sygnał tak by sprzęgło było wciśnięte na maksa nie ma pulsować w tym momencie, tak samo jak puszczamy sprzęgło przycisk ma być wyłączony (brak impulsów) , tylko ten środek ma być wypełniony coraz szybszymi impulsami.
Jeśli chodzi o programowanie to nie mam żadnych programatorów :/ ale jeśli będzie to konieczne to się coś wymyśli :)
Pozdrawiam
Kierownica
Jutro kupię Attiny13 i go testowo oprogramuje w weekend. Koszt 3zł + potencjometr.
BARTek
Moja strona
Sprzęgło
Co do sprzęgła to problem chyba rozwiązany :)
Pedał gazu i hamulca są na dwóch różnych osiach Y i Z, w niektórych grach jak np: GTR 2 gaz i hamulec muszą być na jednej osi by dało się grać.
Fakt, że w GTR 2 i tak nie mogę wykorzystać drugiej osi Z jako sprzęgła, ale za to mogę to ustawić w Live For Speed za co bardzo lubię tą grę :)
By przerobić sobie gaz/hamulec tak by były na jednej osi wystarczy inaczej podłączyć potencjometry, i oś Z posłuży nam do sprzęgła, tylko nie wiem w jakich jeszcze grach są takie możliwości ustawień jak w LFS.
Oto link do dokumentu w którym wszystko co do pedałów opisałem: http://www.speedyshare.com/pcyBe/Pedaly-do-kierownicy.docx
Wiadomo teraz tylko zbudować konstrukcje na nowe pedały.
Sprzęgło do symulatora
Witam. Jako że jednym z moich postanowień noworocznych było dotrzymywanie słowa.. Przedwczoraj z większa paczka dotarł do mnie mały ATtiny13 i oto rezultaty. To prototyp który można "dopieścić" do swoich potrzeb niemniej oprogramowany jest przetwornik ADC i Timer0 w trybie CTC. Program teraz zajmuje 44% więc można go rozbudować. Teraz w jednym ze skrajnych położeń potencjometru nie mruga wcale, by po ruszeniu nim płynnie przyspieszać miganie. Tinny "chodzi" na swoich fabrycznych ustawieniach czyli predkość 9,6MHz jest dzielona przez 8 co daje 1,2MHz.
Jako że wartość z ADC jest typu Word i może dojść do 1024 dzielimy ją przez 4 by pasowała do Timera do którego maksymalnie można załadować 255.
Uwagi jeszcze wymagają ustawienia Hwstack, Swstack i Framesize. Trzeba je tam zostawić bo domyślne ustawienia Bascoma nie pozwolą zmieścić zmiennej typu Word.
Jak widac na zdjęciu przetestowane w praktyce (z USB tylko zasilanie brałem bo dla prototypu nie będę reszty budował). Przy okazji wyszło jak "liche" sa takie tanie potencjometry za 25gr. :D Ewidentnie czasem ścieżka przerywała podczas testów. To daje do myślenia przy budowie innych urządzeń wymagających już potencjometru.
BARTek
Moja strona